maandag 12 maart 2012

Uit de diepte of de breedte

Elke onderneming verkoopt minstens één product. De meeste ondernemingen verkopen veel producten. Het totaal aan producten dat wordt verkocht heet het assortiment. Dat assortiment kan uit veel verschillende producten bestaan.
Een speciaalzaak heeft een diep assortiment: er zijn weinig verschillende productlijnen, maar binnen die productlijnen is de keuze (heel) groot.
Een postzegelwinkel is een mooi voorbeeld van een winkel met een smal en diep assortiment. In het assortiment zitten postzegels, albums en hulpmateriaal: dat is smal. Het aantal verschillende albums is enorm: dat is diep.
Een warenhuis als HEMA heeft een breed assortiment: het verkoopt veel verschillende productlijnen, maar de keuze per productlijn is meestal beperkt.


Een hypermarkt heeft een breed en diep assortiment: er zijn veel verschillende productlijnen te koop en in elke lijn is de keuze heel uitgebreid. Eigenlijk bestaat een hypermarkt uit veel speciaalzaken onder een dak.
Een diep assortiment stelt eisen aan het personeel.Omdat de keuze zo groot is, wil de klant geïnformeerd worden.
Een parfumeriezaak als Douglas heeft een beperkt aantal productlijnen: huidverzorging, parfums, nagelverzorging, badartikelen. Het assortiment is zeker niet breed. Maar wel diep, want probeer maar een merk parfum te vinden dat je daar niet kunt kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten