vrijdag 2 maart 2012

Cashcowbucks

Koffie is uit de Nederlandse maatschappij niet weg te denken. We consumeren hier per inwoner gemiddeld 10 kilogram per jaar. Na Finland en Denemarken staan we daarmee op plaats 3 in Europa. We drinken veel koffie thuis en op het werk, maar er zijn maar relatief weinig koffiehuizen in Nederland


Starbucks is wereldwijd vermaard om de koffie. Toch bestaat de onderneming pas sinds 1971. Er zijn ruim 17.000 vestigingen werldwijd, waarvan 2/3 in de Verenigde Staten. In Nederland wordt op 9 maart 2012 de twintigste vestiging geopend.
Op de lijst van brand values komen we Starbucks tegen op plaats 96.
Kijkend naar de BCG-matrix is Starbucks in ieder geval gepositioneerd in de linkerkolom: de onderneming heeft een relatief groot marktaandeel in de koffiehuizenmarkt. Of de jaarlijkse marktgroei groot genoeg is om in de cel van "star" te zitten, is mij onbekend. Wel is uit het jaarverslag af te leiden dat de omzet van Starbucks in 2011 ten opzichte van 2010 met ruim 9% is gestegen. http://www.wikinvest.com/stock/Starbucks_(SBUX)/Filing/10-K/2011/F99268439#toc232803_8
Leuk om te weten is dat in Nederland de enige koffiebranderij van Starbucks buiten de VS zit. Amsterdam herbergt deze branderij.
Het logo van Starbucks bevat een sirene. Odysseus kon de Sirenen weerstaan, de meeste mensen niet.



Het logo van Starbucks is in 2011 vernieuwd. De naam Starbucks is verdwenen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten