maandag 26 maart 2012

Trekken en duwen

De ruimte in de winkels is beperkt. Probeer als nieuwe fabrikant maar eens om jouw product in het schap van de detaillist te krijgen. Dat kost veel inspanning, want de detaillist moet overtuigd worden dat het product de moeite waard is.Je kunt als fabrikant twee strategieën nastreven: je richt je aandacht of op de detaillist of op de consument.
In het eerste geval is er sprake van een push strategie. De fabrikant haalt de detaillist over via bijvoorbeeld voordeeltjes bij inkoop, winkelmateriaal, gunstige voorwaarden (recht op terugzending). De fabrikant duwt het product het distributiekanaal in.
De tweede strategie heet pull strategie. Je bewerkt dan de consument via commercials of samples. De consument vraagt dan in de winkel naar het product, zodat de detaillist zich genoodzaakt voelt om het product op te nemen in het assortiment. De consument trekt het product door het distributiekanaal in.
Pull strategie is veel bewerkelijker en dus duurder dan push strategie.

http://www.retailwiki.nl/wiki02/index.php/Push_strategie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten