maandag 20 februari 2012

Vloek van de winnaar

Een veiling heeft iets mystieks: bieden op een uniek item, in de hoop dat item in de wacht te slepen. Maar de veiling is vooral interessant voor de verkoper. Door mensen tegen elkaar op te laten bieden, wordt een hoge opbrengstprijs verkregen.
Moet je als winnaar van een veiling blij zijn? Ja en nee. Ja, omdat je in het bezit bent gekomen van het gewenste item; nee, omdat je de hoofdprijs hebt betaald. Op het moment van de aankoop is het item dus al minder waard, namelijk de prijs die de op een na hoogste bieder wil geven.
Op het gebied van online-veilingen is eBay de markteider. De onderneming staat al jaren in de top 100 van brand values volgens Interbrand. Het is niet gemakkelijk om eBay van de troon te stoten. Aanbieders willen hun item het liefst aanbieden op de site met het hoogst aantal potentiĆ«le kopers. Een analyse volgens het vijfkrachtenmodel van Porter toont dan ook snel aan dat eBay weinig last van concurrentie heeft.



eBay probeert de marktpositie nog verder te verstevigen door het de kopers en verkopers zo gemakkelijk mogelijk te maken om te handelen. Daarom heeft eBay in 2002 PayPal gekocht, waarmee online betalen mogelijk werd. eBay betaalde voor PayPal het lieve sommetje van anderhalf miljard dollar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten