zondag 5 februari 2012

Luisteren!

Een kwaliteit van een onderneming of een persoon kan in sommige contexten voor het bereiken van een doel een sterk punt zijn. Maar in een andere context misschien een zwakte.

Een kwaliteit of eigenschap is sterk, als je aantoonbaar beter bent dan de concurrent(en) en als klanten/collega's dat ook vinden. Het is dan ook niet zo eenvoudig om veel sterke punten te vinden. Dus: veel luisteren, realistisch en kritisch zijn.
Neem een kwaliteit als communicatie. Op de eigen binnenlandse markt is dat vaak een sterk punt, omdat je je klanten kent en weet hoe je ze moet aanspreken. Maar als het doel is om een buitenlandse markt te veroveren, is communicatie misschien een zwak onderdeel van de organisatie. Medewerkers spreken de andere taal niet en weten weinig van interculturele communicatie.
 
Onderneming Gerber (zie bericht van 3 februari 2012) werd het snel duidelijk dat marketingcommunicatie een sterkte was in de VS, maar een zwakte bij het veroveren van de Afrikaanse markt.

http://www.administratievecommunicatie.nl/2011/01/drie-excuses-om-niet-te-luisteren-naar-je-klanten/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten