zaterdag 25 februari 2012

Gewogen distrubutie

Het nadeel van numerieke distributie wordt opgeheven door de gewogen distributie te berekenen. Het is een stuk moeilijker om de benodigde informatie boven water te krijgen, maar dan heb je ook wat.
Bij gewogen distributie kijk je naar de omzet van een product in de winkels waar jouw merk te koop is en deelt die door de omzet van een product in alle relevante winkels.

Voorbeeld:
Omzet van limonade in de winkels waar XOT te koop is:     € 18.000.000
Omzet van limonade in de winkels die limonade verkopen: € 30.000.000

De gewogen distributie van XOT is dan 18/30 = 0,6 (ofwel 60%).

Als de numerieke distributie hoger is dan de gewogen, dan is het merk relatief meer vertegenwoordigd in de winkels met een lage omzet voor dat product.


http://www.biz-development.com/Marketing/5.15.marketing-mix-product-distribution.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten