zaterdag 4 februari 2012

Weet wat je wil

Een onderneming formuleert doelstellingen en probeert die te bereiken. De kunst is om de juiste manier te vinden. Om daar achter te komen worden strategische opties bedacht waaruit met een groep experts de optimale (haalbaar, passend, betaalbaar) wordt gekozen. De strategische opties komen niet uit de lucht vallen, maar hebben als basis de externe en interne analyse van de onderneming. In de externe analyse wordt gekeken naar de mogelijkheden voor de onderneming op de markt (Opportunities) en de bedreigingen (Threats). In de interne analyse naar de sterktes van de onderneming (Strenghts) en de zwaktes (Weaknesses) in relatie tot die doelstelling.

Je kunt niet voor een onderneming in het algemeen sterktes formuleren, maar alleen in relatie met het te halen doel.

Een SWOT kan ook worden gemaakt door een persoon, als die wel kijken wat de beste manier is om een doel te behalen.



Mijn doel bij de module marketing 1 is om bij de evaluatie van periode 3 een tevredenheid te scoren bij studenten van minimaal 4 op een schaal van 1 tot 5.
Deze doelstelling is SMART, want:
  1. specifiek:          score op tevredenheid bij studenten
  2. meetbaar:         4 op de schaal van 1 tot 5
  3. acceptabel:       Fontys vindt dat iedere docent minimaal een 7 moet scoren
  4. realistisch:        een 5 is niet haalbaar, een 4 is vaker gehaald
  5. tijdgebonden:   evaluatiemoment van periode 3 is in mei 2012

Ik zal mijn best moeten doen!

1 opmerking: