Bedrijven hebben behoefte aan informatie over de afzet aan klanten, zodat ze rekening kunnen houden met het leveren van producten. Maar waarom zouden de afnemers van producten die moeite nemen om de informatie te geven? Het is toch een probleem van de leverancier?
Nou nee. Neem een tankstation. Dat wil graag genoeg benzine hebben om automobilisten te voorzien van brandstof. Te weinig benzine betekent nee-verkopen, te veel benzine betekent dat te veel vermogen in voorraden is gestopt. Dat vermogen kost geld.
Maar dan bel je toch op tijd naar Shell om een tankwagen langs te sturen. Ook dat klopt, als Shell voldoende tankwagens stand by zou hebben. Maar Shell wil dat de tankwagens rijden en niet staan te wachten.
Voor beide partijen zou het een voordeel zijn om samen te werken. Shell plaatst een meter in de voorraadtanks bij elk tankstation en kan zo bepalen wanneer het tijd is om het station te leveren. Als de informatie van alle tankstations voor handen is, kan Shell een optimale route bepalen om de tankstations te bevoorraden. Dat bespaart beide partijen geld.
Deze manier van samenwerken in de keten van een product heet supply chain management. Je kunt je voorstellen dat software een hele belangrijke rol speelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten