zaterdag 31 maart 2012

Doordenken

Uitgaven aan marketing: waarom zou je die doen?

Kijk eens naar het volgende voorbeeld.


Winkel A geeft € 50.000 uit aan marketing. Dat leidt tot een verhoging van de winst met
€ 25.000 als de enige concurrent, winkel B, niets doet. Winkel B ziet dan de winst dalen met
€ 75.000.
Voor winkel B geldt hetzelfde: als het € 50.000 aan marketing uitgeeft en winkel A niets uitgeeft, stijgt de winst van winkel B met € 25.000 en daalt de winst van winkel A met € 75.000.
Als beide winkels € 50.000 uitgeven, daalt beider winst met € 50.000.


Wat gebeurt er nu?
Winkel A moet beslissen wat te doen. Als winkel B geld uitgeeft, daalt de winst met € 75.000 als het niets doet. De winst van A daalt met € 50.000 als het ook marketing doet. Dat is duidelijk: geld aan marketing uitgeven levert een beter resultaat op.
Als winkel B geen geld uitgeeft, levert geld aan marketing uitgeven € 25.000 op. Niets doen hoidt de winst gelijk. Weer is het duidelijk: geld uitgeven is beter.


Ongeacht de strategie van de andere winkel kies je voor geld uitgeven aan marketing. De totale winst van beide zakt met € 50.000.


Waarom geven bedrijven dan toch geld uit???

1 opmerking:

  1. Poeh...tja, als bedrijven niets aan marketing doen/uitgeven, kunnen ze de deuren net zo goed sluiten! Toch?

    BeantwoordenVerwijderen