Ieder mens koopt producten, sommige daarvan zijn duur. Na aankoop kan er een gevoel van spijt ontstaan. Is wel het goede product gekocht, ben ik goed bezig?
Ondernemers moeten rekening houden met deze mogelijke gevoelens. Ze moeten ervoor zorgen dat die gevoelens zo min mogelijk ontstaan. Dat kunnen ze doen door de klant dat product te verkopen dat hij nodig heeft. De klant moet immers terugkomen. Geen verkeerde verwachtingen scheppen, geen toeters en bellen verkopen die de klant niet nodig heeft. Na de aankoop de klant benaderen en hem gelukwensen met de aankoop. Er zijn veel manieren om de negatieve gevoelens van de klant te verminderen.
De consumenten zelf zoeken ook bevestiging. Na de aankoop van een auto zien ze ineens veel meer bezitters dan voor de aankoop. Dit selectief waarnemen helpt ook de gevoelens van onzekerheid te verminderen. Met een mooie term heet dit cognitieve dissonantie.
http://marriedtothesea.com/archives/2008/Jun/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten