zondag 12 februari 2012

"War horse" wordt "star"

De portfoliomatrix gemaakt  door de Boston Consulting Group komt ook in een "expanded" vorm voor, in combinatie met de productlevenscyclus.
In de veelgebruikte matrix staan relatief marktaandeel (horizontaal) en marktgroei (verticaal) tegenover elkaar.Het leidt tot een 2x2 matrix. Bij marktgroei wordt onderscheid gemaakt tussen "hoog" en "laag". Wat hoog is, wordt bepaald door de situatie op de markt.
De uitgebreide versie onderscheidt ook negatieve groei, waardoor er een 2x3 matrix ontstaat.
In de onderste twee cellen staan dan de karakteristieken war horse (relatief hoog marktaandeel) en dodo (laag marktaandeel. Hieronder een afbeelding van de BCG-matrix met strategieën.



Soms komen producten vanuit een negatieve groei weer tot positieve groei. De lp is een voorbeeld van zo'n product. In 2011 is de afzet van de "zwarte schijf" in Nederland met 30% gestegen ten opzichte van 2010. Vooral jongeren omarmden het product. Wie had dat vijf jaar geleden kunnen bedenken.
De eerste lp die ik kocht was Meddle van Pink Floyd. We schrijven het jaar 1973.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten