Vandaag ging het gesprek tussen Arjan en mij over Ikari: nu nog een onbekend merk voor velen. Maar volgens Arjan, ook eigenaar van een aantal kapsalons, binnenkort een wereldmerk in Nederland.
Ikari voorziet in de behoefte van eeuwige jeugd. Op die behoefte speelt de cosmeticabranche in. Meestal worden de producten via dure reclamecampagnes aangeprezen, door prachtige modellen. In de tekst bij de producten worden vele nietszeggende termen gebruikt, met een hint naar de medische wetenschap.
Ikari doet het anders. Niet een model is het uitgangspunt, maar de consument. Deze ondergaat een huidanalyse en krijgt op basis daarvan te weten welke producten uit het assortiment voor diens huid het beste zijn. De consument krijgt daarbij een behandelplan op maat, zodat duidelijk is welk product wanneer moet worden gebruikt.
http://www.youtube.com/watch?v=obHoiA9mTIQ
De distributie van Ikari is exclusief: de distributeur bepaalt welke salons de producten mogen verkopen en stelt daarbij aanvullende eisen. Zo verplicht de salon zich om alleen gebruik te maken van producten van Ikari.
De opdracht voor Ikari is om salons te vinden die deze uitdaging wensen aan te gaan. Wie durft de stap aan om het assortiment volledig op een merk te richten, een merk dat bij consumenten nog niet bekend is? Dat vereist durf en risico. Maar zijn dat niet twee belangrijke kenmerken van ondernemen?
Het merk Ikari is trouwens een fantasienaam en niet uniek. Er bestaat ook een Nintendo game Ikari warriors. De kans dat consumenten hierdoor in verwarring raken, is niet erg groot.
Arjan stapt vol vertrouwen de wereld van Ikari in. Voor hem te hopen dat het een succes wordt. Voor mij het risico dat ik op zoek moet naar een andere kapper. Gelukkig hebben Kelly en Brenda, twee medewerkers van Arjan, al getoond dat ook zij mij de eeuwige jeugd kunnen bezorgen.
Net als IKARI is een leuk kapsel ook het resultaat van een analyse door het deskundig oog van de professional met de bijpassende persoonlijke haarstijl!
BeantwoordenVerwijderen