Die marketingboekschrijvers toch... Ze proberen het lastige vak makkelijker te doen lijken door ezelsbruggetjes te introduceren.
Iedereen associeert marketing met de 4P's: plaats, product, promotie, prijs (op alfabet geordend). De inhoud van de begrippen is bij studenten een groter probleem. Plaats wordt al snel vestigingsplaats, promotie een reclamecampagne. Waarom dan toch vasthouden aan de 4P's? Zouden distributie, marketingcommunicatie, product en prijs niet veel beter de lading dekken? Wat lastiger te onthouden misschien, maar als dat al niet lukt...
Naast de 4P's (soms 5, 6, 7 of nog meer P's) zijn er ook de 4C's en de 3R's.
Er zijn nog 23 letters over in ons alfabet: wie bedenkt er de 12M's of de 9B's? Wat mij betreft gelden de 3 O's: onzinnig, onduidelijk, onbelangrijk. Dat levert meteen een probleem op bij vertalen in het Engels, maar daar introduceren we dan de 3U's.
http://suresh11085.blogspot.com/2010/10/4p-marketing.html
http://www.jthawes.com/fourCs.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten