Kapla speelgoed zijn houten plankjes. Net zoals bij Lego is er geen bevestigingsmateriaal nodig. En net als Lego is Kapla een succes.
Het product is de droom van iedere fabrikant: er is maar een afmeting en maar een soort hout. Er zijn alleen negen kleuren. Geen omsteltijden van machines, geen winkeldochters.
De heer Tom van der Brugge, de bedenker van Kapla,heeft een andere kijk op marketing dan vele anderen. Tenminste dat beweert hij zelf. KRO's Brandpunt wijdde een item aan de heer Van der Brugge, die zichzelf nog steeds een hippie vindt.
http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/19-02-2012/fragmenten/kapla_magische_plankjes
Tom van der Brugge doet niet aan reclame en dat valt op in een wereld waar de reclame-uitingen je om de oren vliegen. Maar is deze aanpak wel zo revolutionair als hij beweert? Reclame is een vorm van marketingcommunicatie, bedoeld om de aandacht te vestigen op het product bij potentiële kopers. Maar aandacht trekken kan op veel manieren. De heer Van der Brugge heeft ervoor gekozen om met zijn product de boer op te gaan: naar scholen. Dat sloeg aan. Na jaren was Kapla een product waar om werd gevraagd door consumenten. Letterlijk een schoolvoorbeeld van pull strategie.
Grote warenhuizen als Lafayette waren in eerste instantie niet geïnteresseerd in Kapla. Logisch, want de ruimte in de winkels is beperkt en het product was in de ogen van de inkopers niet meer van deze tijd. Soms zitten professionals wel eens naast. Nu maakt Kapla wel deel uit van het assortiment van Lafayette.
zo zie je dat een bepaalde mate van eigenwijs zijn een marketing taktiek in zichzelf is. Kijk ook maar naar Mark Zuckerman (Facebook). zo eigenwijs zie je ze niet vaak.
BeantwoordenVerwijderenOm maar te zwijgen over Steve Jobs...
BeantwoordenVerwijderen