zaterdag 28 januari 2012

Merk toch hoe sterk

Een sterk merk is letterlijk geld waard. Maar hoeveel eigenlijk? Interbrand brengt jaarlijks een internationale top 100 uit van merkwaarde. In deze lijst staan drie Nederlandse ondernemingen: Philips op 41, Shell op 71 en Heineken op 91.
De geschatte waarde van deze drie merken samen is ongeveer 17 miljard dollar.
Soms worden er kapitalen uitgegeven om een merknaam te bedenken. Maar het kan ook heel simpel zijn: Philips en Heineken zijn achternamen.
Wa verder opvalt is dat General Motors niet in de lijst voorkomt. Toyota is het automerk met de hoogste waarde, gevolgd op korte afstand door Mercedes en BMW.
Coca Cola staat weer aan kop, met een merkwaarde van bijna 72 miljard dollar.
Voor de volledige lijst, zie brand values 2011




1 opmerking:

  1. Opvallend dat in de top 10 slechts 2 bedrijven staan die je letterlijk kunt eten en drinken (Coca Cola en Mac Donalds). De overige merken hebben een hoog electronisch/digitaal gehalte.
    Hoogste nieuwkomer binnen de top 10 is Apple!
    Apple stijgt van nummer 17 naar nummer 8 op de lijst. Zou Apple komende jaren ook zonder Steve Jobs zo succesvol blijven???

    BeantwoordenVerwijderen